fredag den 21. oktober 2011

Massakren på æbletræet

Jeg havde besluttet mig for, at mit gamle æbletræ skulle beskæres - jeg tvivler på, at det er blevet gjort i dette årtusinde, og havde læst et sted, at det kunne give træet en foryngelseskur. Eftersom det kun har givet fire (ja, du læste rigtigt: 4) æbler i år, så tænkte jeg, at det måske kunne være tiltrængt.

Og i dag gik jeg så igang. Jeg havde også læst et andet sted, at man hellere måtte tage for meget end for lidt, og jeg havde forsøgt at sætte mig lidt ind i beskæringens svære kunst: bl.a. at man skal fjerne grenene helt inde ved kraven til stammen, hvis de ikke skal skyde igen, man skal fjerne krydsende grene osv. Så jeg kastede mig ud i projektet med en god portion selvtillid, til trods for at jeg aldrig havde prøvet det før.


Jeg savede og klippede og klatrede og savede - og hellere for meget end for lidt. Den ene store gren efter den anden faldt til jorden. Sveden piplede frem på panden. Og så var det efterhånden tid til en pause her halvvejs i projektet. Jeg trådte et par skridt tilbage. Og så ramte tvivlen mig. Det lignede mest af alt en massakre.


Næsten halveret i højden, der hvor jeg havde været igang. "Hvad er det dog jeg har gjort?" tænkte jeg. "Og hvorfor var det egentlig, det absolut skulle beskæres? Var det ikke en ualmindelig dårlig idé?" Nu er jeg jo ligsom gået igang, så der er ikke rigtig nogen vej tilbage. Om lidt må jeg ud og gå videre med mine ugerninger.


Jeg fandt dette billede fra august - så smukt så det ud før jeg gik igang. Jeg håber, det engang med årene kan genvinde lidt af sin nu forgangne storhed. (Suuuk!)

Jeg håber virkelig, at dem der siger "heller for meget, end for lidt", faktisk har ret, selvom det kan være ret svært at tro lige nu. Men om ikke andet, så kan jeg da glæde mig over, at det fremover bliver noget lettere at nå op til æblerne - hvis der skulle komme nogen :-)

---
Tilføjet senere:

Det var så langt, jeg nåede i dag. Mine arme er helt smadrede af at stå og save opad, så resten af massakren må vente til imorgen ;-).


Ha' er rigtig dejlig weekend!

18 kommentarer:

  1. Hold da op så aktiv du har været! Kan godt forstå du har ondt i armene.
    Kender det der alt for godt - med at nu skal der dælme skæres ned.. og så er træet eller busken næsten ukendelig.. ups..
    Mon ikke æbletræet kommer sig - om cirka 10 år :-)
    God weekend til dig også

    SvarSlet
  2. Jeg har slet ikke forstand på beskæring af æbletræer, men mon ikke træet vil nyde sin foryngelseskur. Hos mig røg de to klokkebuske jo også helt ned - helt helt ned - for et par måneder siden, og de skyder da vældigt fint.

    Nu bliver det spændende at se kommentarer fra måske mere kompetente med-bloggere om beskæring af æbletræer...

    Fortsat god arbejdslyst og få nu en god ven til at massere de trætte arme.

    Knus Ulla

    SvarSlet
  3. Epletreet blir kjempefint når du blir ferdig! Skjønner godt at du har vondt i armene etter den jobben :)

    SvarSlet
  4. Tag det roligt Signe - for 2 år siden "skamferede" vi også et gammelt æbletræ og tro mig, jeg fortrød også da det stod og så helt forkert ud.
    Men allerede næste sommer havde det sat nye, store, fine skud - og her 2 år efter....ja der trænger det faktisk lidt igen.
    Men stakkels dine arme - bingovinger er der vist ingen fare for at du får ;o)

    SvarSlet
  5. Jeg tror du kan tage det roligt.
    Bare vent til sommer, så tror jeg, at træet vil se smuk ud.
    Husk på, at selv gjort er vel gjort.

    SvarSlet
  6. Det skal nok blive godt Signe. Bare du kan bevæge dine arme i morgen :-)
    Godfornøjelse!
    K. Gro

    SvarSlet
  7. Med den grundige research du har lavet, så er jeg sikker på, at det bliver godt igen til sommer :-)

    Måske skal morgendagens arbejde foregå under skulderhøjde??

    SvarSlet
  8. Hej Signe
    Dit æbletræ skal nok blive fint igen efter din fremfærd... det taget to sæsoner. Det er dog vigtigt at du sørger for at træet er i "balance", altså beskåret lige meget på alle sider. Ellers vokser det sig skævt når det til foråret begynder at skyde derfra hvor du har beskåret til.
    Som de kloge havefok siger om beskæring: "Væksten følger saksen".
    Held og lykke med resten af dit beskærings-job og god bedring med armene!

    SvarSlet
  9. Det skal nok blive fint ign . . . .hmprhhh .fnis hi hi

    nej faktisk så skete det samme for vores æbletræ i vinters. Min mand gik amok, og da han var færdig, var træet det også. Hvis vi er heldige får vi æbler igen, når børnene er blevet store,

    SvarSlet
  10. Hold da op Signe du får da brændt noget energi af:D
    Det ser fint ud, vær opmærksom på at du ikke får mange vandris.
    Jeg har endelig fået læst ned igennem dine indlæg - hvor har du taget mange smukke billeder:)

    SvarSlet
  11. Jeg kan godt forstå, du har ondt i armene. Det er ikke sikkert, du kan fortsætte i morgen, men måske søndag :-)
    Jeg har også prøvet at save meget af og det så gyseligt ud, men det bliver hurtigt bedre og så er det vigtigt at holde det og som Lisbeth siger pas på vandrisene. De skal væk ellers bliver det grimt.

    SvarSlet
  12. Jeg har ikke den store ekspertice i frugttræsbeskæring, men der sker ikke noget ved, at træet ser skamferet ud.
    Der skal lys ned gennem kronen. Beskær så FÅ steder som muligt, for at nå det ønskede resultat, da træet vil skyde vildt de steder, hvor du har lagt nogle snit. Tag nogle ordentlige grene i stedet for noget småklipperi, det ser det også umiddelbart ud til, at du har gjort.
    Her er vi så ved de vandris Lisbeth omtaler, når de kommer, så RIV dem af, inden de bliver for store, så "foden" kommer med. Klipper du dem af, vil træet skyde igen ved de nye snit.
    Held og lykke med beskæringen, og stor respekt for, at du gør hvad du kan for at sætte dig ind i tingene.

    SvarSlet
  13. Der er vist følgende ordsprog/motto:
    Beskæring følger saksen - hos dig Signe bliver det til beskæring følger saven:-)
    Helt ærlig stor respekt for dit arbejde du har udført. Det ser ret godt ud. Det skal nok blive godt.
    Det må også give meget lys ned til bedet omkring og ind i haven?
    Håber du er klar til endnu en tørn i dag. KNUS

    SvarSlet
  14. Jeg er helt sikker på at din selvtillid kommer til at brænde sådan igennem at træet nok skal arte sig og blive rigtig smukt igen ;0)

    Selv har jeg et æbletræ jeg sporebeskærer hvert år - træet er ikke mere en én meter og måske 10-20 cm tilgengæld er det måske 20 år gammelt. Det har den fordel at alle æblerne hænger lige i plukke højde for ungerne - og i år har der været rekord mange og flotte æbler på.

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  15. Sikke dog et kæmpearbejde. Jeg håber da ikke at du har alt for ondt i armene idag :-)
    Jeg bryder mig heller ikke om at beskære træer, fordi man er så bange for at gøre det forkert.
    Men for mig ser det meget rigtigt ud, hvad du har gjort. (Men jeg har ikke den bedste beskærings-historie, så stol ikke for meget på hvad jeg siger :-D)

    SvarSlet
  16. Det er det værste i verden, det er jeg enig i Signe. Man får det så dårligt, over de der levende grene, man bare skærer af, uff. Men der går ikke så længe, så finder man ud af, at det faktisk ikke er dig, der bestemmer, det gør træet selv og det er, som regel, fyldt med ekstra livskraft, når man forsøger bestemme over det.

    Stakkels dine arme, håber du har fået sovet bare nogenlunde...

    Jeg læste dit indlæg, kom til at sige højt "Ej, nu skal vi altså også snart ha' beskåret det æbletræ". Vupti, så var gemalen i arbejdstøjet og suk, mit stakkels æbletræ. Jeg pisker rundt om ham og siger "rolig nu, rolig nu" :) Så jeg må nok hellere komme ud igen....

    kh Anne Mette

    SvarSlet
  17. 1000 tak for alle jeres (mere eller mindre) trøstende kommentarer ;-)
    Det bliver godt nok spændende at se, hvordan det kommer til at se ud om et år eller to.

    SvarSlet
  18. Hej signe

    Er spændt på at se nogle nye billeder, nu hvor der er gået nogle år...

    Mvh
    Ken

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en lille hilsen, så du må endelig ikke holde dig tilbage :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...